Psycholog Wrocław

Jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa?

Pierwsze wizyty są ukierunkowane na zebranie wywiadu od klienta, który pozwoli postawić diagnozę. Zazwyczaj to psycholog zadaje dużo pytań, jednak nie wymaga odpowiedzi na nie wszystkie. Odpowiadamy na tyle na ile jesteśmy gotowi. Zaufanie buduje się stopniowo. Początkowe spotkania ukierunkowane są przede wszystkim na zbudowanie przyjaznej relacji terapeutycznej, która w przyszłości pozwoli klientowi czuć się pewniej w kontakcie z terapeutą.

Odwlekam pierwszą wizytę u psychologa, ponieważ wydaje mi się, że sam sobie poradzę.

Pierwsza wizyta u psychologa jest bardzo trudną decyzją. Często, jeżeli mamy jakiś problem, wymaga od siebie tego, żeby samodzielnie sobie z nim radzić. Jeżeli nam to nie wychodzi , czujemy wstyd, złość i boimy się przyznać, że nie dajemy sobie rady. Oczywiście nie ma nic złego w tym, że nie chcemy od razu korzystać z pomocy psychologa. Wskazane są jednak rozmowy z bliskimi, przyjaciółmi, rodzinom. Jeżeli jednak, po mimo naszych prób rozwiązania problemu, nie zmienia się nic, warto skorzystać z pomocy psychologa. Im dłużej tkwimy w problemie, tym trudniej później jest go rozwiązać. Należy więc pamiętać o tym, żeby nie zwlekać z pierwszą wizytą u psychologa zbyt długo. Jeżeli nasz problem nie jest głęboki to wystarczy kilka wizyt by sobie z nim poradzić.

Co ja mu powiem…od czego zacząć?

Rejestrując się na pierwszą wizytę do psychologa warto się do niej przygotować. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że na pierwszej wizycie nie jesteśmy wstanie powiedzieć wszystkiego. Pierwszą wizytę rozpoczyna psycholog: przedstawia się, prosi o to samo klienta i zadaje pierwsze pytania, które pomagają rozpocząć rozmowę o problemie. A zatem co powinniśmy przygotować na pierwsze spotkanie? Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, o których problemach chcemy porozmawiać na pierwszej wizycie i tylko na tych się skoncentrować. Pozwoli nam to poczuć na początek ulgę, że udało nam się to z siebie wyrzucić. Trzeba też brać pod uwagę to, że na pierwszej wizycie psycholog nie jest wstanie postawić klientowi diagnozy. Do tego potrzebna jest stanowczo większa ilość spotkań.

Obawiam się, że psycholog będzie obojętny.

Psycholog to osoba, która ma nam pomóc w rozwiązaniu problemu. Nie może dochodzić do takiej sytuacji, w której jest obojętny. Jeżeli klient ma takie wrażenie, to warto o tym powiedzieć głośno podczas sesji psychoterapeutycznej. Nie możemy się bać, że urazimy go takim stwierdzeniem, to jest jego praca, on jest profesjonalistą, powinien, a zarazem musi rozumieć takie problemy pacjenta. Psycholog ma za zadanie zadbać o dobrą atmosferę na spotkaniu, ważne jest także, żeby klient czuł komfort i zainteresowanie z jego strony.

Obawiam się, że będę kolejnym pacjentem, który zostanie zaszufladkowany i z automatu dostanie leki.

Psychoterapeuta to osoba, która prowadzi psychoterapię. Nie jest lekarzem i nie może nikomu przypisywać leków. Oczywiście jeżeli widzimy, że problem jest głęboki lub w trakcie spotkań z psychologiem pogłębia się, zalecamy klientowi konsultację z lekarzem psychiatrą. Jednak zawsze dokładnie tłumaczy się klientowi w jakim celu zalecamy taką wizytę. Nikt nie zmusza klienta do tego, żeby udał się na wizytę do lekarza psychiatry. Zdarza się oczywiście, że klient słyszy od psychologa, że taka wizyta jest warunkiem koniecznym, żeby pomoc była skuteczna. Należy pamiętać, że skierowanie na konsultację psychiatryczną, nie jest równoznaczne z tym, że klient będzie skierowany na leczenie farmakologiczne.

Z uwagi na to, że każdy tak naprawdę przychodzi z innym problemem albo podłoże problemu ma inną przyczynę, nie da się zaszufladkować klienta. Każdy wnosi inne treści na spotkanie, jest całkowicie indywidualną osobą, która wymaga dopasowanej do siebie formy pomocy. Wszystkie te czynniki w pewnym sensie chronią klienta i tą formę pomocy przed zaszufladkowaniem.

Boję się, że psycholog będzie mnie oceniał.

Psycholog to osoba, która nie może oceniać problemów klientów. To nie jest w ogóle rolą psychologa. Dla psychologa ważny jest problem i jego geneza oraz to jaki on ma wpływ na funkcjonowanie klienta, a nie to czy pacjent jest sobie winien, czy zasługuje na takie problemy i czy ten problem jest poważny, czy nie jest poważny i czy powinniśmy sobie z nim radzić, czy też nie. Ocenianie po prostu nie ma żadnej funkcji, nie pomaga, a nawet przynosi wiele szkód. Psycholog stara się zrozumieć problem klienta, bo tylko rozumienie problemu może przyczynić się do jego rozwiązania.

Oczekuję, że potrafi zbudować więź już na pierwszym spotkaniu, że będzie widać jego zaangażowanie.

Na pierwszej wizycie u psychologa ważne jest nawiązanie dobrego kontaktu terapeutycznego z klientem. Pierwsza wizyta jest bardzo znaczącą wizytą. Po pierwszej wizycie na ogół klient wie, czy chce wrócić do tego specjalisty, czy też nie. Czy jesteśmy w stanie na pierwszym spotkaniu nawiązać więź? Jesteśmy wstanie poczuć, że swobodnie nam się rozmawia, że psycholog jest nami zainteresowany, że wzbudza nasze zaufanie, jednak trudno po pierwszej wizycie stwierdzić, czy nawiązana została więź. Z uwagi na to, że wizyta trwa na ogół 50 minut trudno uzyskać coś więcej. Natomiast decydując się na kilka spotkań u psychologa jesteśmy wstanie zbudować jakaś więź. Jednak należy pamiętać, że budowanie więzi terapeutycznej jest procesem, więc tak naprawdę pracuję się nad nią w trakcie całej psychoterapii. Potrzebne jest do jej stworzenia zarówno zaangażowanie klienta jak i terapeuty.

Oczekuję, że psycholog pozna mnie na tyle, że to on znajdzie przyczynę mojej pierwszej wizyty.

Rejestrując się na pierwszą wizytę do psychologa musimy przygotować się na to, że to pacjent będzie mówił więcej. Psycholog nie potrafi czytać w oczach klientach, dlatego będzie oczekiwał, żeby dokładnie został przedstawiony problem. Nie będzie się domyślał z czym klient się zgłosił, będzie chciał to usłyszeć. Jest to bardzo ważne, gdyż dla psychologa istotną rolę ma to jak klient widzi problem, jak sam go nazywa. Jeżeli klient nie chce nic mówić, nie próbuje wejść w rozmowę to pomoc jest niemożliwa. Założenie pierwszej wizyty u psychologa jest takie, że klient jest zaangażowany w wizytę, jest szczery i stara się niczego nie ukrywać. Nie musi mówić od razu o wszystkim ale ważne jest żeby komunikował to iż nie jest wstanie o wszystkim powiedzieć.

Agata Grobelna (Pacia)

psycholog, psychoterapeuta

Flora Woźnica

psycholog, psychoterapeuta dorosłych

Paulina Karbowska

psycholog, psychoterapeuta

Kamila Iwańska

psycholog

Joanna Klikowicz-Mańka

psycholog

Anna Szopa

psycholog

Julia Żądło

psycholog

Martyna Babecka

psycholog